Friday, April 3, 2009

POLITIK CINA MALAYSIA


SEJARAH PALING RINGKAS KAUM CINA

Kaum cina, kaum paling tertua yang ujud dimuka bumi ini, 'the peking man' fossel' rangka manusia paling lama yang pernah ditemui di negeri Cina. Kaum ini telah lebih lama bertemadun dan sangat bijak dalam segala lapangan, terutamanya "politik".

Kaum ini juga telah merantau keseluruh pelusuk dunia dan boleh hidup selesa dengan menyesuaikan kedaan cara hidupnya. 'China Town' ujud diserata bandar2 besar di dunia.

Kaum cina telah bermula berhujrah ke Semenanjung Tanah Melayu lebih 500 tahun dahulu.
Mereka datang ke STM untuk berniaga dan ada juga menjadi pekerja2 lombong - kerana ada diantara mereka yang punya kepakaran tentang melombong bijih timah.

Oleh kerana kebijaksanaan nya, mereka menerokai politik pula. Berbeza dengan dinegeri Thailand dan Indonesia, mereka lehih menonjulkan kuasa politik nya di Malaysia. Ini kerana pemimpin2 parti politik melayu lebih 'terbuka' dan 'murah hati'.

Selama lebih 50 tahun kaum cina ini berkongsi kuasa memerintah bersama kaum melayu dibawah Barisan Nasional. Kaum cina memang 'bijak' berpolitik sejak beribu tahun dahulu. Makin sehari mereka telah menguatkan kedudukan politiknya bersama BN.

Barisam Nasional yang di terajui oleh UMNO telah mula menampak kan kecelaruan dalam pimpinan nya. Ini berlaku akibat rasuah, rebutan kuasa dan perpecahan dalam parti.
Pada PRU12 yang lepas kaum cina telah beraleh sokongan dan keluar dari BN. P.Pinang, Perak dan Selangor(majority cina) telah jatuh ketangan pembangkang.

Kaum cina ini sudah nampak bahawa PAS sudah mula mendapat sokongan kaum melayu, Kelantan dan Kedah dikuasai oleh PAS, ditambah dengan tiga negeri lagi iaitu P.Pinang, Perak dan Selangor. Maka dengan perhitungan ini, kaum cina sanggup menyokong PAS.

PAS telah memperlihatkan image yang lebih bersih dari UMNO. Maka kaum cina beranggapan PAS adalah rakan kongsi barunya yang lebih sesuai. PAS nampak lebih mudah dibawa berunding dalam hal2 pentadbiran. Kaum cina ini juga suka 'berjudi', sekarang mereka sudah mempertaruhkan PAS sebagai 'taruhan' kuasa politiknya.

UMNO sebenarnya tinggal 'nyawa ikan', kerana perubahan sokongan dari kaum cina ini. Kuasa memerintah BN/UMNO cuma bergantung dari sokongan Sabah dan Sarawak sahaja.

Jika BN/UMNO gagal dipulihkan menjelang PRU13, PAS akan berkuasa bersama DAP dan PKR.
Perkara ini TIDAK mustahil akan berlaku.

4 comments:

melayuangkat said...

Kaum Cina juga amat materialistik. Tuhan mereka adalah Wang. Wang adalah segala-galanya.

Budaya 'menghulur' bermula dari budaya Cina. Orang Cina adalah Jews of the East.

The only straight about the Chinese is their hair. I know because I am a Chinese.

Anonymous said...

Hampir 11 bulan Perak diperintah oleh Cina, 3 bersaudara-NeeSar, Ngeh dan Nga.

Anonymous said...

Macamana orang nak percaya cakap x-umno ni? Fakta sejarah pun tak betul.
"Kaum cina, kaum paling tertua yang ujud dimuka bumi ini.."..BETULKAH FAKTA INI?
Bagaimana dengan LUCIE? Tuan tahukah sapa LUCIE? Tak tau? Pi belajar sejarah lagi.. baru cakap pasal UMNO.

dino_yp@yahoo.com said...

PAS akan terus menjadi keldai tunggangan DAP/PKR.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...